Salgsprosessen
Vi i Nordic Corporate Eiendom skreddersyr den beste leveransen til våre kunder. Første steg i prosessen er en kartlegging av deres ønsker og behov. Vi må rett og slett bli kjent.
Så utføres en generell markedsanalyse, hvor vi ser på de store bevegelsene i det aktuelle markedet. Vi begynner prosessen med å hente inn informasjon og sette i gang forberedelsene til et salg.
Rundt denne tiden vil også en oppdragsavtale bli signert. Her vil det stå detaljert hvilke oppgaver som vi skal oppfylle og hvilke utgifter som er knyttet til salgsprosessen.
Vår oppdragsavtale er satt opp i tråd med relevant lovverk og rettigheter fra forbrukermyndighetene og Norges Eiendomsmeglerforbund.
Etter å ha utført en generell markedsanalyse, går vi i dybden med en vesentlig med detaljert analyse, her starter vi jobben med å definere målgrupper og finner de aktuelle kandidatene til ditt prosjekt. Samtidig sonderer vi markedet og ser hvem som kan være konkurrenter.
Vi gjør det som kalles en SWOT-analyse; et strategisk planleggingsverktøy hvor vi får definert og kartlagt prosjektets sterke og svake sider. Dette slik av vi kan skreddersy vår prosess på best mulig måte.
Det er etter dette at vi vil komme med en anbefaling av boligmiks basert på målgruppe og regulering.
Ved hjelp av våre analyser og ved å se på hvilke priser som er oppnådd på relevante og lignende prosjekt, vil vi her også komme frem til et forslag på prising.
For å få de riktige interessentene til prosjektet må det markedsføres. Her begynner prosessen med å finne og inngå avtale med strategiske samarbeidspartnere tilpasset prosjektet. I dette inngår reklame og kommunikasjonsbyrå, 3D-byrå, bank, garantist, med mer. Dette for at prosessen med en detaljert markedsplan kan klargjøres, i det ligger blant annet illustrasjoner, boligvelger, og annet markedsføringsmateriell.
Andre vesentlige element ved salgsstrategien defineres og salgsdokumentasjonen utarbeides. For de første interessentene kunngjør vi informasjon om at prosjektet “kommer for salg” og vi publiserer den første landingssiden.
I selve salgsprosessen er mye av vår jobb håndtering og oppfølging av både potensielle kjøpere og deg som selger. Vi er selvsagt på visning godt forberedt på å svare på de spørsmål som vil komme. Her er det viktig at vi gjennomfører hele prosessen med en trygg hånd, har tett og regelmessig oppfølging og har en jevnlig salgsrapportering. Slik at du til enhver tid har oversikt over prosessen.
I budrunden handler det om å kontakte interessenter, ta imot bud og holde alle parter løpende orientert.
Når prosjektet er solgt signeres kontrakter. Dette kan gjøres elektronisk eller under et kontraktsmøte, her vil også megler kreve inn forskudd. I denne prosessen er det meglers rolle at forsikringsordninger er på plass og avklare alle praktiske spørsmål.
For kjøper setter vi også igang prosessen med tilvalg hvor det vil være relevant for prosjektet.
Megler vil også på dette stadiet varsle om forhåndsbefaring og overtakelse.